Terug naar overzicht

Storytelling

No Story No Glory
Uw resultaat na deze training:
  • U brengt visie, missie en ambitie tot leven met behulp van een goed verhaal.
  • U versnelt het veranderproces door mensen te inspireren en te binden.
  • U kent de fijne kneepjes van corporate storytelling.

Echte leiders vertellen een eigen verhaal

- Uw trainer, Theo Hendriks

CORPORATE  STORYTELLING: VERHALEN VERSUS JARGON        

Iedere manager, ondernemer of professional zit vol verhalen, maar eigenlijk vertellen zij die maar zelden. Zeker niet op het werk, daar houden we ons liever aan de feiten. Met als gevolg: droge presentaties en saaie speeches. saaie ‘verhalen’ waarin goede bedoelingen vaak verzanden in veel te veel uitleg en zinnen vol abstract jargon.

VERTELLEN EN VERANDEREN: DE PERFECTE SYMBIOSE

Vooral bij het in gang zetten van verandering, worden goede bedoelingen verpakt in abstracte plannen. weerstand wordt gepareerd met nog meer feiten, cijfers en uitleg, waardoor steeds meer mensen afhaken.

VERTEL JE EIGEN VERHAAL        

Dat kan anders. Door het roer drastisch om te gooien en je eigen verhaal te vertellen. in deze workshop maak je kennis met de fijne kneepjes van corporate storytelling: organisatieverhalen van vlees en bloed die bol staan van verandering. Verhalen vol betekenis waarmee je visie, missie, strategieën, plannen, business cases en projecten volop tot leven weet te wekken. inspirerende verhalen die vernieuwing stimuleren en veranderprocessen versnellen. eigen verhalen waarmee je je publiek niet alleen in het hoofd, maar ook in hun hart en handen weet te raken.

CORPORATE STORYTELLING: DE KRACHT VAN VERHALEN IN LEIDERSCHAP & VERANDERING

Verhalen en organisaties: Verhalen liggen aan de basis en vormen de kern van menselijke ervaring. Ook binnen organisaties worden verhalen inmiddels geaccepteerd als een krachtig communicatie instrument. Visie, missie en ambitie komen tot leven met behulp van een goed verhaal. Zo inspireer je mensen in plaats van ze te instrueren; verleid je ze in plaats van ze te bevelen. leiders die verhalen vertellen zijn authentieker omdat ze dingen vertellen die bij hen horen. Organisaties met een eigen verhaal - die hun verhaal ook daadwerkelijk leven - zijn sterke organisaties. Omdat ze weten waarin ze geloven en wat ze beloven. Omdat ze doen wat ze zeggen, en zeggen wat ze doen.

Verhalen bij verandering: echte verandering begint altijd met een verhaal. Niet alleen voor mensen maar ook voor organisaties. een inspirerend verhaal dat context biedt en werkt als een kompas, waarmee je de verandering kunt duiden en het veranderproces succesvol kunt versnellen. een boeiend verhaal waarmee je ‘het waarom’ op een prikkelende manier tot leven weet te wekken. Een inspiratiebron voor persoonlijke verhalen voor leiders en managers, waarmee ze hun afdelingen of teams met succes meenemen doorheen het verhaal.

MAAK JE EIGEN VERHAAL…      

Deze workshop leert je op een uitermate praktische en ervarings- gerichte manier hoe je jouw verhaal brengt. Hoe je met behulp van metaforen en framing, je verhaal vormgeeft, structureert, maar ook vertelt.

BLOK 1 | Storytelling in organisaties

  • De werking van verhalen.
  • theorie en achtergrond van storytelling.
  • De functies van leiderschapsverhalen.
  • De rol van verhalen bij verandering.

BLOK 2 | Verhaalgereedschappen

  • De wetten van aristoteles.
  • De kloof van McKee.
  • De narratieve analyse.
  • Conflict.
  • Spanningsopbouw.

Aan de slag: de Hollywood Elevator pitch

BLOK 3 | Metaforiek – Framing – Eigen Draai

  • Hoe maak je een verhaal persoonlijk?
  • Het gebruik van metaforen en analogie.
  • De kracht van framing.
  • Van verbinden naar overbruggen.
  • De acht ingangen van eigen draai.

BLOK 4 | Visie – Transitie – Transformatie

  • Het belang van bedoeling.
  • Visie: veranderen met het eind voor ogen.
  • Transitie: ontwikkelen vanuit een externe verschuiving.
  • Transformatie:  fundamentele verandering vanuit ommekeer.
  • Verhaalstructuren.

Aan de slag met jouw verhaal!

Theo Hendriks
Theo Hendriks

Theo Hendriks is storyteller. Hij richt zich op vraagstukken rond identiteit en positionering van organisaties, merken en mensen, met een bijzondere fascinatie voor organisatieverandering, marketing en leiderschap. Het vertellen van het juiste verhaal speelt daarbij een belangrijke rol.

Sinds 2003 schreef Theo vele corporate stories waaronder die van de Sociale Verzekeringsbank, Leerdammer Company, Het Nederlandse Rode Kruis, Deloitte, ABN Amro, Havenbedrijf Rotterdam, Ernst & Young, Eneco, Martinair, Holland Bloemenland, Right To Play, Telfort, XS4ALL, VGZ, SIRE, SNS Bank, Havenbedrijf Amsterdam, de Radio 2 Top 2000 en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Daarnaast coacht en traint hij bestuurders, directeuren en managers van organisaties als Rabobank, Philips, ASR, DSM, VGZ, Mars, Haven Amsterdam, SNS Bank, KPN en diverse ministeries in het krachtig vertellen van hun eigen verhalen. Daarmee won hij in 2010 een European Excellence Award, in de categorie Change Communication. Tenslotte is Theo een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland en verzorgt hij regelmatig gastlessen en masterclasses.

No Story No Glory
NO STORY NO GLORY

Echte verandering begint met een verhaal. Niet alleen voor mensen maar ook voor organisaties. Een inspirerend verhaal dat context biedt en werkt als een kompas, waarmee je de verandering kunt duiden en het veranderproces succesvol kunt versnellen. Een boeiend verhaal waarmee je ‘het waarom’ op een prikkelende manier tot leven weet te wekken. Een inspiratiebron voor persoonlijke verhalen voor leiders en managers, waarmee ze hun afdelingen of teams niet alleen in het hoofd, maar ook in hart en handen zullen weten te raken.

Deze training ‘Storytelling’ werd reeds bij tientallen organisaties als intern leertraject verzorgd.

Niet elke training bereikt steeds een optimaal resultaat in open formule. Soms is de trainingsbehoefte zo bedrijfs- of sectorspecifiek, soms bent u niet bereid vrij strategische info te delen, soms is de training een deel van een veranderingstraject, soms is het niet bedrijfseconomisch een voltallig team in open formule te trainen …

Voor een vrijblijvend voorstel, neemt u contact op met Martin Veenis op het nummer : 030 - 799 1011