Terug naar overzicht

Het Innovatiedoolhof : effectief starten met innovatie

Het Innovatiedoolhof2
Uw resultaat na deze training:
  • U weet hoe de chaotische start van innovatie te structureren.
  • U omzeilt innovatieobstakels en weet hoe draagvlak te creëren zowel intern als extern.
  • U heeft uw eigen innovatie opdracht, inclusief checklist, waar je morgen mee aan de slag kunt.

Ik heb een doolhof met vier ingangen bedacht: starten vanuit een technologie, een idee, noodzaak of vanuit klantfrictie.

Gijs van Wulfen

HET INNOVATIEDOOLHOF: HOE MAAK JE INNOVATIE SIMPEL

Is de start van jouw innovatie ook een zoektocht? Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen? Of je weet niet goed wat de nu écht eindklant wilt? Of schepen collega’s en management je af omdat niemand zijn nek wil uitsteken? Troost je: je bent echt niet alleen… Van alle innovatieprojecten haalt meer dan 80% de markt niet. De ideeën zijn vaak goed, maar de genomen routes zijn dit zelden.  Maar hoe maak je nu jouw innovatieproject tot een succes…

STRUCTUREER DE CHAOS VAN INNOVATIE 

Als spreker over innovatie reist Gijs van Wulfen de hele wereld over: van Turkije naar Tokio en van Canada naar Kaapstad. Overal merkt hij dat innovators dezelfde obstakels tegenkomen en met deze workshop wil hij daar wat aan doen. Hij ontdekte in ruim vijftig innovatieprojecten hoe je de chaotische start van innovatie kunt structureren. En welke tien essentiële activiteiten je in welke volgorde moet uitvoeren om succesvol uit het innovatiedoolhof te ontsnappen. 

DE VIER ROUTES DOORHEEN HET INNOVATIEDOOLHOF

Vanuit vier logische startpunten lopen er heldere routes naar een succesvolle businesscase voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen:

  1. De Idee-route : je hebt een idee, wat nu? 
  2. De Technologie-route : je hebt een nieuwe technologie, wat nu? 
  3. De Klantknelpunt-route : je hebt een klantprobleem ontdekt, wat nu? 
  4. De Noodzaak-route : je moet innoveren, wat nu?

Geïnspireerd door cases van Airbnb, Google Glass, Angry Birds, LEGO en andere innovatieroutes, leer je de essentiële vragen te beantwoorden die garant staan voor een succesvolle start van innovatie.  “Hoe weet ik of mijn klant daarop zit te wachten?” “Is het ook maakbaar?”  “Hoe bereken ik de ROI van mijn innovatie?”  zijn hier slechts enkele voorbeelden. 

JUISTE STAPPEN – JUISTE MOMENT – JUISTE VOLGORDE

Met deze workshop zet je eindelijk de juiste stappen op het juiste moment in de juiste volgorde. Zo maak je innovatie simpeler. Op een inspirerende manier deelt innovatieautoriteit en LinkedIn Influencer Gijs van Wulfen zijn inzichten uit “Het Innovatiedoolhof” (verkozen tot Managementboek van het Jaar 2017).  

Hij leert je in deze praktische workshop hoe je het juiste innovatiemoment kunt bepalen voor jouw organisatie en hoe je een concrete innovatieopdracht opstelt. Aan het einde van deze workshop stel je jouw eigen innovatiechecklist op om innovatie, de volgende dag, goed te starten. 

BLOK 1 | ZET DE JUISTE STAPPEN OP HET JUISTE MOMENT IN DE JUISTE VOLGORDE

  • Wat is innovatie eigenlijk?
  • Workshop: Waar loop jij tegenop als je innoveert?
  • Het innovatiedoolhof: 15 obstakels bij de start.
  • 10 inzichten om een betere innovator te worden.
  • 10 essentiële activiteiten voor een succesvolle start van innovatie.  
  • 4 Routes door het Innovatiedoolhof.

BLOK 2 | GEEF VORM EN INHOUD AAN JE EIGEN INNOVATIEOPDRACHT

  • Workshop ‘Mijn eigen innovatieopdracht?’.
  • Workshop ‘Mijn Eigen innovatiechecklist’.
  • 'Mijn eigen take-aways’ en afsluiting.

BLOK 3 | 6 TAKE-AWAYS VAN DIT PROGRAMMA

  • Hoe structureer je de chaotische start van innovatie?
  • Hoe omzeil je alle innovatieobstakels?
  • Hoe krijg je draagvlak intern en bij potentiele klanten?
  • Hoe combineer je ‘Outside-the-Box’ denken met de dagelijkse zakelijke realiteit?
  • Output: jouw eigen innovatieopdracht waar je morgen mee aan de slag kan.
  • Output: jouw persoonlijke checklist om innovatie goed te starten in je organisatie.
Gijs Van Wulfen
Gijs Van Wulfen

Gijs van Wulfen is professioneel spreker, auteur en trainer over innovatie en design thinking. Hij werkte als marketeer in de food-industrie en adviseerde bij Ernst & Young en Boer & Croon. Vijftien jaar terug startte hij zijn missie om mensen – overal ter wereld – te inspireren om betere innovators te worden. Hij is de grondlegger van de VOORT innovatiemethode (FORTH innovation method).  In 2013 was Gijs één van de eerste Influencers bij LinkedIn.  Intussen heeft meer dan 300.000 volgers. Al vijf jaar op een rij is Gijs gekozen in de top 10 van de internationale innovatiebloggers. Gijs is keynote speaker bij verschillende grote internationale evenementen. Zo was hij keynote spreker bij de ‘Turkish Innovation Week’ in Istanbul en bij ‘Product Innovation Berlin’. Verder faciliteert hij innovatieworkshops voor 3M in de Verenigde Staten, DuPont in Engeland en AIRBUS in Frankrijk.

Zijn derde boek ‘Het Innovatiedoolhof’ waarin hij vier routes geeft om succesvolle nieuwe business cases op te leveren, is gekroond tot Managementboek van het Jaar 2017. Het boek staat al weken in de top 10 van de best gewaardeerde managementboeken in de Benelux.  

Het Innovatiedoolhof2
Het Innovatie doolhof

Van alle innovatieprojecten haalt 80% de markt niet. Is de start van innovatie voor jou persoonlijk ook een zoektocht? Dan ben je niet de enige. Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Of je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega's schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken. Als spreker over innovatie reist Gijs van Wulfen de hele wereld over: van Turkije naar Tokio en van Canada naar Kaapstad. Overal merkt hij dat innovators dezelfde obstakels tegenkomen en daar wil hij wat aan doen. 

Deze training ‘Het Innovatiedoolhof : effectief starten met innovatie’ werd reeds bij tientallen organisaties als intern leertraject verzorgd.

Niet elke training bereikt steeds een optimaal resultaat in open formule. Soms is de trainingsbehoefte zo bedrijfs- of sectorspecifiek, soms bent u niet bereid vrij strategische info te delen, soms is de training een deel van een veranderingstraject, soms is het niet bedrijfseconomisch een voltallig team in open formule te trainen …

Voor een vrijblijvend voorstel, neemt u contact op met Martin Veenis op het nummer : 030 - 799 1011