Terug naar overzicht

FRAMING - onbewust beïnvloeden met taal en beeld

Denk Niet Aan Een Roze Olifant
Uw resultaat na deze training:
  • U weet waarom mensen andere dingen horen dan er gezegd worden. 
  • U weet hoe overtuigen (niet) werkt.
  • U weet wat framing is en waarom het ontzettend effectief is.

Luisteren uw collega's niet naar wat u zegt, blijven klanten ongeïnteresseerd en trekken uw kinderen zich niets van u aan? Dan is het tijd om u niet te richten op wat u zegt, maar op wat zij horen!

Sarah Gagestein

HET IS NIET WAT U ZEGT WAAR WAT MEN HOORT

Waarom overtuigen sommige verhalen moeiteloos, terwijl andere zorgvuldig beargumenteerde boodschappen niet eens gehoord lijken te worden? Waarom lijken mensen vaak iets totaal anders te horen dan dat er bedoeld wordt? Hoe raakt u de juiste snaar bij uw medewerker, manager of klant?

Het antwoord op deze vragen is: framing. Door uw boodschap in een strategische verhaallijn te gieten en met de juiste woorden en beelden te vertellen, neemt uw invloed enorm toe.  Weerstand is zelden rationeel, maar ontstaat op een irrationeel en onbewust niveau bij de ontvanger. Argumenteren is niet voldoende: u moet de juiste emoties en associaties opwekken om een ander écht te overtuigen.  

NIET MANIPULEREN MAAR HERKENBAAR MAKEN

Een goed geframede boodschap, toespraak, webtekst of brochure komt beter aan bij uw ontvanger en heeft een directe impact. Door het gebruiken van het juiste frame bereikt u uw doelgroep beter, voelen zij zich meer aangesproken door uw boodschap en zijn zij sneller geneigd de informatie op úw manier te interpreteren.   

LEER ZELF FRAMEN

In de interactieve workshop ‘Feilloos framen’ vol voorbeelden uit de actualiteit krijgt u inzicht in hoe u frames kunt herkennen en hoe u zelf strategisch kunt framen. U leert werken met vuistregels om het taalspel slimmer te leren spelen en zo uit de hoek te blijven waar de klappen vallen. Na de workshop kijkt u nooit meer op dezelfde manier naar taal, omdat u in staat bent om tussen de regels te lezen. Het resultaat: u bent effectiever in het overbrengen van uw boodschap, doordat u deze beter kunt aanpassen aan de bewuste en onbewuste kaders van de ontvanger.

BLOK 1 | WAAROM FRAMING WERKT

Doel: deelnemers laten inzien dat de kracht van communicatie grotendeels wordt bepaald door onbewuste processen, waar men meer controle over kan uitoefenen.

  • Hoe werkt ons brein?
  • Wat betekent dat voor het effect van taal?
  • Hoe kunnen we een frame definiëren?

BLOK 2 | FRAMES WEER ZICHTBAAR EN BEWUST MAKEN

Doel: deelnemers handvatten geven om bewust te worden van de frames die zijn vanuit de media, politiek en hun werkveld worden gebruikt.

  • Wanneer is het handig om uw ‘frame-bril’ op te zetten?
  • Welke vragen stelt u zichzelf om frames zichtbaar te krijgen?

Opdracht: koppensnellen. Oefenen met frames herkennen in het nieuws.

BLOK 3 | ZELF FRAMES ONTWERPEN

Doel: deelnemers bewust en behendig maken in de methodiek om zelf een strategisch frame te ontwerpen.

  • Welke ingrediënten heeft u nodig voor een werkend frame?
  • Hoe vindt u een geschikte waarde als basis?
  • Hoe ontwerpt u een passend en logisch verhaal?
  • Welke woorden werken en wat kan op de zogenaamde ‘zwarte lijst’?

Opdracht: ontwerp een frame op basis van een actueel onderwerp.

BLOK 4 | OMGAAN MET FRAMES VANUIT TEGENSTANDERS EN/OF CONCURRENTEN

Doel: deelnemers mogelijkheden aanreiken om slimmer om te gaan met frames van anderen die schadelijk zijn voor de eigen boodschap.

  • Welke opties heeft u als het gaat om reframen en counteren?
  • Met welke vuistregels kunt u direct vooruitgang boeken?
  • Welke valkuilen zult u voortaan vermijden?

Opdracht: interviewen. Deelnemers interviewen elkaar om de vuistregels in de praktijk te brengen.

Sarah Gagestein
Sarah Gagestein
  • Spreker

Sarah Gagestein is een veelgevraagd spreker en strateeg. Als framingexpert ontwerpt zij strategie voor hoofdpijndossiers, (maat- schappelijke) issues en campagnes, leert ze CEO’s en politici slimmer framen en doet ze onderzoek naar publieke en commerciële frames. Ze studeerde Retorica aan de Universiteit Leiden en schreef de boeken ‘Denk niet aan een roze olifant’ over framing en ‘Harder praten helpt niet’ over 7 strategieën om anderen te overtuigen. Sarah verzorgt masterclasses, advieswerk en onderzoek en schrijft goed geframede teksten en toespraken.

Haar specialisatie - framing - slaat een brug tussen taal en ideeën. Welk taalkader heeft het grootste effect op mensen? Hoe zorgt u dat mensen u begrijpen, het met u eens zijn en in staat zijn uw boodschap te herhalen?

Denk Niet Aan Een Roze Olifant
Denk niet aan de roze olifant

Bouwend op nieuwe neurologische en sociaal-psychologische inzichten en haar jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en de politiek laat taalstrateeg Sarah Gagestein zien wat werkt. Gagestein is gespecialiseerd in framing en weet als geen ander hoe u controle kunt krijgen over uw eigen ideeën.

 

Deze training ‘FRAMING - onbewust beïnvloeden met taal en beeld’ werd reeds bij tientallen organisaties als intern leertraject verzorgd.

Niet elke training bereikt steeds een optimaal resultaat in open formule. Soms is de trainingsbehoefte zo bedrijfs- of sectorspecifiek, soms bent u niet bereid vrij strategische info te delen, soms is de training een deel van een veranderingstraject, soms is het niet bedrijfseconomisch een voltallig team in open formule te trainen …

Voor een vrijblijvend voorstel, neemt u contact op met Dirk Spillebeen op het nummer : 030 - 799 1011

Sarah, je hebt het prima gedaan met een heel expressieve lichaamstaal, super!

Dirk Boon - Yokogawa Belgium

Prachtig gebracht!

Chris Merckx - Audi Brussels

Passionele en gedreven spreekster. Super!

Marc Collier - Provincie Vlaams-Brabant