Terug naar overzicht

YES HE CAN …

Toen Obama in 2008 tijdens de campagne voor de Amerikaanse presidentverkiezingen zijn ‘Yes we can’ speeches hield, werden mensen emotioneel geraakt. Ze hoorden hem niet, maar luisterden naar hem. Het enthousiasme dat hij teweegbracht was uniek. Hij werd ‘the black Kennedy’ genoemd en toen hij – na zijn onverwachte verkiezing tot machtigste man van de wereld – in Iowa zijn overwinningsspeech gaf, werd hij zelfs vergeleken met Martin Luther King. 

Acht jaar lang bleef hij de meest begaafde en charismatische spreker in de (internationale) politiek. Overal waar hij kwam en vandaag nog komt, werd en wordt naar hem geluisterd. Maar wat maakt Obama zo overtuigend? En wat kan jij van hem leren?

YES, YOU CAN..

Graag licht ik hier al enkele retorische technieken toe – met succes én verve toegepast door Obama – die jij morgen reeds bij jouw speech of presentatie kan gebruiken. Laat u inspireren tot actie:

- De drieslag : “You’re still betting on hope, you’re still betting on change and I am still betting on you!”. Dit is een vorm die Obama het meest gebruikt in zijn toespraken. Hou dan wel de structuur van de drie zinnen parallel. Obama gebruikt gemiddeld genomen elke 30 seconden een drieslag en soms zelfs bij zijn eerste zin: “It’s an honor, it’s a privilege and it’s a pleasure to be here!

- Het contrast : heel vaak gebruikt Obama contrast om een complexe (politieke) boodschap begrijpbaar of behapbaar voor te stellen. Zorg wel dat jouw boodschap (uiteraard de positieve) op het eind komt. “My opponent invested in companies who are called ‘pioneers’ of outsourcing.” Hij vervolgt en maakt af: “I don’t believe in outsourcing — I believe in insourcing.

- De combinatie van contrast en drieslag: dit is een uitermate effectieve retorische techniek : “There’s not a liberal America and a conservative America; there’s the United States of America!

- Het Polysyndeton of een bewust overmatig gebruik van leestekens: hoewel komma’s het tempo van je verhaal kunnen breken, kan je door het toevoegen van ‘of’ het ritme van je pointe versterken tot een echte drumbeat. Bovendien accentueer je je allerlaatste argument “…no matter who you are, or where you come from, or what you look like, or what God you pray to, or who you love, there is something fundamental that we all share.”

Benieuwd naar welke technieken zoal aan bod komen tijdens de workshop? Bekijk direct het programma: ‘Spreken als Obama’.

CHARISMA IS BEÏNVLOEDEN ZONDER LOGICA

Maar met technieken alleen kom je er niet. Je hebt ook charisma nodig. Want charismatische mensen wekken niet enkel sympathie op maar bovenal positieve verwachtingen. Ze komen betrouwbaar over, winnen makkelijk vertrouwen en worden sneller geloofd. Ze hebben een grotere overtuigingskracht, invloed en persoonlijke effectiviteit. En toch is charisma is geen persoonlijke eigenschap. Charisma wordt je toegeschreven of met andere woorden: het is de perceptie die anderen van je hebben. En kan je dit leren? Kan je je hierin vervolmaken? Kan je de perceptie die anderen van je hebben beïnvloeden? Yes, you can …

STRAAL MEER WARMTE UIT DAN JE BEAMER

Als spreker moet je authentiek zijn, geloven in je boodschap en je luisteraars meenemen in je verhaal. Barack Obama wordt hier gezien als hét natuurtalent. Maar Obama werd niet geboren als uitmuntend spreker, hij is het geworden. Maar hoe word jij een bevlogen spreker? Welke technieken gebruiken de beste sprekers? En hoe pas jij die toe? Hoe slaag je erin je charisma over te brengen naar je publiek? Hoe lukt het je om – ook met minder inspirerende inhoud – je publiek toch te inspireren? Hoe frame en verpak je een overtuigende boodschap? Wat is retoriek en hoe pas je dit toe in je verhaal? Kortom, hoe straal je meer warmte uit dan je beamer?

HOU JE PUBLIEK OP HET PUNTJE VAN HUN STOEL

In de training Spreken als Obama ga je onder begeleiding van Sharon Kroes, Benelux’ meest ervaren speechschrijver en spreker, aan de slag en leer je stapsgewijs alles van een boeiende opening, over een spetterende afsluiting tot het applaus van de zaal: ‘Spreken als Obama’.

Programma directeur, 

Dirk Spillebeen.