Terug naar overzicht

‘Meer quality-time voor mezelf’. Dat is een wens (en verzuchting) die wij vaak horen bij de spitsuurvrouwen die deze trainingen bijwonen.

Met deze 6 tips - die je wellicht wel kent, maar nog al te weinig toepast - kun je zonder schuldgevoel de druk op je schouders, de stress en frustraties verminderen. Je wordt weer zelf regisseur van je leven en krijgt eindelijk weer heel wat afgewerkt.

TIP 1: Leg de lat wat minder hoog

Ben jij ook iemand die met minder geen genoegen neemt? Voor wie het allemaal perfect moet? Vermoedelijk heb je moeten vaststellen dat je nu eenmaal niet aan die hoge verwachtingen die je jezelf oplegt kunt voldoen.

De slimme oplossing ligt voor de hand: leg de lat wat minder hoog. Door een stukje los te laten krijg je meer innerlijke rust.

TIP 2: Delegeer

Komen alle taken op jouw schouders terecht? Hoe komt dat? Misschien vind je dat je alles het best alleen kunt doen, omdat het dan sneller en beter gaat ;-)? Gooi het roer om en maak een nieuwe afspraak met jezelf: ik delegeer voortaan wat meer!

Aarzel niet om taken uit handen te geven. Anderen zullen het misschien niet op dezelfde manier aanpakken, maar de taken zullen wel gedaan zijn en zo komt er voor jou heel wat tijd vrij.

TIP 3: Stop met multitasken

Multitasken is de ‘specialiteit’ van vrouwen en dus pak jij wellicht ook honderd dingen tegelijk aan, maar loopt niets echt goed omdat je je aandacht voortdurend over verschillende taken aan het verdelen bent.

Door te singletasken zul je meer voor elkaar krijgen dan je ooit voor mogelijk hield en de rust, tijd en voldoening die je hiervoor in de plaats krijgt, zijn van onschatbare waarde.

 TIP 4: Plan, ook je vrije tijd

Juist daar waar je hoopt eindelijk meer tijd te vinden voor ontspanning en om te genieten, draai je in cirkels en krijg je niets voor mekaar.

Plan ook je vrije tijd, want juist in de (schijnbare) beperking van een plan ligt je vrijheid. Een goed plan is geen strak harnas, maar een leidraad: ze geeft een route aan die je kunt volgen om je doel(en) met succes te bereiken.

Zonder plan zullen anderen voor jou beslissen wat er gaat gebeuren, met stress en frustratie tot gevolg. Met een plan daarentegen bewaak je je (vrije) tijd en zul je er lekker veel van hebben.

TIP 5: Haal het spitsuur uit de ochtend

Verbeter de start van je dag : 's ochtends moet je op een klein lapje tijd jezelf op tijd de deur uit krijgen. Dat kan flink wat stress geven, elke ochtend opnieuw.

TIP 6: Relativeer

Behoud je gevoel voor humor, bewaar je glimlach. Als er ondanks al je voorbereidingen en acties toch nog wat ‘misgaat’, laat de moed dan niet zakken, maar lach en maak een grapje. Denk aan al die keren dat het wél goed ging. En morgen is er weer een nieuwe dag en krijg je weer een nieuwe kans.

Met de slimme en praktische tips van onze life & business coach, professional trainer, bemiddelaar en auteur Sara Van Wesenbeeck kun je meteen aan de slag en creëer je een leven met minder stress, een ruimer budget en meer kwali-tijd. Nieuwsgierig naar wat ze nog meer voor je kan betekenen? Bekijk dan direct het programma van haar training : Workshop voor de Spitsuurvrouw.