Terug naar overzicht

Wij luisteren niet meer.  We wachten gewoon onze beurt af om zelf te spreken en bereiden ons antwoord voor terwijl de ander praat.  We communiceren in eerste instantie met onszelf, luisteren naar onze eigen antwoorden en appen met ons mobieltje.  Jammer, want hoewel wij denken het centrum van het universum te zijn, kunnen wij alleen maar leren van een ander…

Stel je de golfspeler die tennist voor : hij serveert, maar slaat geen enkele bal terug.  Deze match is reeds bij voorbaat verloren.  Je krijgt twee aparte monologen in plaats van één dialoog.  Maar waarom praten wij zelf zo graag?  Waarom vinden wij ons verhaal toch altijd net ietsje spannender dan het verhaal van onze partner? 

  • Wij zijn enthousiast en willen kost wat kost ons verhaal vertellen (maar is gedeeld enthousiasme niet dubbel enthousiasme?)
  • Wij zijn vooral in onszelf geïnteresseerd  en minder in de ander (maar als je geen interesse hebt in het verhaal van je gesprekspartner, zoek je dan niet beter iemand anders om tegen te praten?)
  • Wij zitten in de driver's seat en willen controle houden over het gesprek (en dan hebben wij geen input van een derde vandoen)
  • Wij willen bewijzen dat wij ook iets weten, dat we ook iets hebben meegemaakt, dat we ook iets te vertellen hebben (maar spreken heeft nooit iemand slimmer gemaakt)
  • Wij willen net als een kitten of een puppy alle aandacht voor onszelf (maar wij zijn allang geen kitten of puppy meer dus niemand vindt dit gedrag nog schattig).     

Hierbij 15 tips om beter te luisteren:

  1. Doe je best en stel luisteren centraal, in elk gesprek : wie voor je zit is – zolang het gesprek duurt – belangrijker dan je schoonmoeder of je baas.
  2. Blijf geconcentreerd en dwaal niet in gedachten af : mensen herkennen je wegdromen aan je lichaamstaal.
  3. Bereid je vragen niet voor terwijl de ander praat: doe dit voor het gesprek of haak in op wat werd gezegd.
  4. Praat niet over jezelf, laat de ander praten en stel vragen : hou het kort als het over jezelf gaat, zo interessant ben je ook weer niet.
  5. Vertel niet dat nog ergere verhaal : mensen zijn alleen geïnteresseerd in hun eigen horror stories, niet in die van een ander.
  6. Wachten op je beurt om te praten is niet hetzelfde als luisteren : communiceren is geen ping pong.
  7. Luisteren is aandacht geven : vrouwen (en mannen) vallen nu eenmaal voor een partner die luistert.
  8. Vul verhalen niet aan met meningen, visies, ervaringen of inzichten maar luister.
  9. Stiltes geven rust en vertrouwen: zo is de korte stilte na het verhaal veel krachtiger dan een aanvulling, correctie of bevestiging.
  10. Maak nooit de zinnen van je gesprekspartner af  : dit is hoogst irritant en zelfs dodelijk in een gesprek, zéker als je de zin verkeerd afmaakt.
  11. Denk gerust aan iets anders, maar benoem dit ook  en excuseer je hiervoor.
  12. Hou de piepjes, bliepjes en lichtgevende schermen uit je gesprek: doe even alsof je mobiel niet bestaat.  Doe je dit niet, dan geef je je gesprekspartner het gevoel dat hij inferieur is aan wie ook aan de lijn hangt.
  13. Besef dat nog niemand slimmer is geworden door te praten, wel door te luisteren.
  14. Hou oogcontact : zo vermijd je te kijken naar het schermpje van je mobiel.
  15. Beperk het geknik en ge-ja-schud tot een minimum want te actief mee participeren, geeft de ander de indruk dat je hem/haar in de rede wilt vallen.  Dit komt  bedreigend over.

Val niemand ooit meer in de rede en laat mensen uitpraten.  Maak hier je mantra van.  Niet alleen vertellen mensen het meest interessante slechts bij het einde van een gesprek, vertrouwen krijg je pas door te luisteren.  Niet door zelf te praten.  Luisteren kan zoveel zeggen …

Dirk SPILLEBEEN