Terug naar overzicht

Hoe blijven wij onbeperkt houdbaar?  Hoe verlengen wij onze versheidsdatum?  Het is een vraag die veel mensen bezighoudt.   Zo zien secretaresses een deel van hun werk verdwijnen door de invoering van digitale agenda’s, zien drukkers hun vak verdwijnen door de digitalisatie en nemen zorgrobots taken over van verpleegkundigen. Daar bovenop krijgen we nu ook nog concurrentie van werknemers uit India of de Filippijnen die veel van ons werk stukken goedkoper, sneller en soms zelfs beter uitvoeren.

Kennis is niet meer onderscheidend en intelligentie is gemeengoed op de arbeidsmarkt van de toekomst. Flexibele mensen met een creatieve en ondernemende geest hebben de jobs straks voor het uitkiezen. Deze drie tips helpen je aantrekkelijk te blijven voor werkgevers.

1. Wees zo flexibel als Barbapapa

Door alle hierboven beschreven factoren - robotisering, mondialisering en de snelle technologische ontwikkelingen - wordt de looptijd van kennis steeds korter. Kennis die vandaag gewild is, is overmorgen waardeloos. De helft van de vacatures die nu online of in de krant staan, bestond vijf jaar geleden niet eens. Daarom investeren bedrijven liever in toekomstbestendige medewerkers: mensen die zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen.  

2. Ontwikkel je persoonlijkheid professioneel  

Nederland heeft het hoogste aantal hoogopgeleiden binnen Europa; vorig jaar had 38 procent van de volwassenen tussen 25 en 38 jaar een HBO of WO diploma. Dat evolueert naar schatting over vijf jaar naar 50 procent. Alles wat doorsnee is, is niet onderscheidend. Werkgevers beschouwen een goede opleiding dus als basis, daarna begint de selectie pas.

Als toekomstbestendige medewerker heb je nood aan deze vier kernkwaliteiten : analyseren, creëren, organiseren en overtuigen.  Gelukkig hoef je ze niet allemaal even goed te beheersen om toch aantrekkelijk te zijn voor werkgevers.   

3. Maak een plan A, B, C én D

Wie echt ‘houdbaar’ wil blijven, komt er niet alleen door maar te doen wat hij leuk vindt en goed kan. Denk er ook aan om vaardigheden te ontwikkelen waar behoefte aan is op de arbeidsmarkt.  Spreid je risico’s en denk na over een plan A, B, C én D. Plan A gaat over dromen en ambities als iedereen op je talenten zit te wachten. Richting plan D schuif je steeds meer op naar kennis en vaardigheden waar de arbeidsmarkt écht behoefte aan heeft.

Jeroen BUSSCHER