Terug naar overzicht

“Het is niet de sterkste van de soort die overleeft, ook niet de meest intelligente.  Het is degene die het meest responsief is op verandering die zal overleven”.  

Deze quote van Leon C Megginson is nog steeds zeer relevant in deze snel evoluerende wereld. Daarom is het voor u zo belangrijk een innovator te zijn op de werkvloer. Het bedenken en opstarten van vernieuwende ideeën, concepten, prototypes en businessmodellen is cruciaal voor de continuïteit van uw organisatie.

Innovatie wordt belemmerd doordat veel mensen in eerste instantie hun overtuigingen en gewoontes dienen te veranderen vooraleer een baanbrekend idee kan worden ingevoerd. Uitvinden kan u in uw eentje, innovatief zijn kan enkel als u dit in samenspraak met uw collega’s doet.

Het op één na grootste obstakel bij innovatie wordt omvat in één woord: NEE. Succesvolle  innovators accepteren nooit de zeven onderstaande ‘nee’s’ :

  • Nee, we hebben het altijd al op deze manier gedaan… Onze wereld evolueert zeer snel. Wanneer onze omgeving sneller verandert dan wij dat doen, dan kunnen we er van op aan dat we binnenkort op problemen gaan stuiten. Daarom is het tijd om nu reeds anders te gaan denken: Doe dat samen met mij!
  • Nee, onze klanten hebben hier geen behoefte aan…!  Weet u dat zeker? Ga naar uw klanten toe en vraag het hen! Wat vinden ze van het nieuwe concept ? Organiseer een focusgroep en test het idee online.
  • Nee, dat is niet mogelijk… Zoals Dan Brown het verwoordde:”Alles is mogelijk. Het onmogelijke vraagt alleen wat meer tijd”.
  • Nee, dat is niet logisch… Natuurlijk is dat het niet. Als het logisch zou zijn en zou aansluiten bij de huidige processen, dan zou het niet innovatief zijn! Zoals Einstein het stelde: ”Als het idee bij aanvang niet absurd lijkt zal het niet levensvatbaar zijn”.
  • Nee, er is geen budget... En wat dan nog!  Wees creatief, ga op zoek naar alternatieven. Gebruik de middelen of het budget dat oorspronkelijk voor een ander project werd voorzien. Het is makkelijker om vergiffenis te vragen dan om toestemming te krijgen . (Grace Hopper).
  • Nee, het management wordt het er niet mee eens… Managers stemmen enkel in met innovatie mits niets doen een groter risico met zich meebrengt. Kies het juiste moment. (Gijs van Wulfen).
  • Nee, dat is veel te riskant... U kan nooit nieuwe oceanen verkennen als u de moed niet hebt om de kustlijn achter u te laten (André Gide). Innovatie creëert onzekerheid. Deze onzekerheden schroeft u terug door pilootprojecten of onafhankelijke start-ups te lanceren.

U moet zich gaan wapenen tegen de vuurlinie waar iedere innovator sowieso in terechtkomt. Toen ik mijn eerste stappen als innovator binnen de bestaande cultuur in grote bedrijven zette, interpreteerde ik de weerstand van anderen als een aanval op mijn persoon en mijn goede intenties om het bedrijf vooruit te helpen. Ik was te enthousiast, te emotioneel en aan het eind van de dag bijzonder teleurgesteld in mijn bedrijf, mijn collega’s en mezelf. Het was pas toen ik weer helder kon nadenken dat ik mijn innovatieve missie succesvol verder kon zetten. Goede innovators beseffen hoe ze intern een draagvlak creëren voor ideeën, concepten, prototypes en businessmodellen. Anders gebeurt er uiteindelijk toch maar niks! 

Innovatie stopt niet bij de eerste ‘Nee’. Dat is pas het moment waarop innovatie begint!

Gijs van WULFEN